Asukasmuutosvastaava Amanda Ahola auttaa kotien sisustusvalinnoissa
Amanda Ahola työskentelee T2H:n asiakaspalvelussa. Hän nauttii saadessaan olla mukana ihmisten kotien suunnittelussa, sillä sisustaminen on hänelle työn lisäksi myös harrastus. Myös asiakkaiden kiinnostus sisustukseen on kasvanut jatkuvasti.
On ihanaa tehdä ihmisten kanssa töitä! Asiakkaat ovat tulleet ostamaan omaa kotia, se on heille tärkeä ja positiivinen asia. Koti on mullekin tosi tärkeä. Rakastan sisustamista, ja työn lisäksi myös harrastan sitä, Amanda Ahola kertoo.
Amanda on yksi T2H:n asukasmuutosvastaavista eli asiakaspalvelijoista. Hän on usein ensimmäisiä, joihin T2H:n asiakkaat ottavat yhteyttä, kun asunto on ostettu. Sen jälkeen Amanda käy kaiken asunnon sisälle tulevan asiakkaan kanssa läpi. Kyse on asiakkaiden omasta kodista ja sen sisustus on tietysti tunteikas, tärkeä asia.
Sisustuksen merkitys on kasvanut
T2H:n vakiotuote on todella pidetty, eikä asiakkaan ole pakko tehdä mitään muutoksia. Moni ihastuu erityisesti T2H:n Ihanan Kodin erityisominaisuuksiin: Korkeisiin huoneisiin, runsaaseen ikkunapinta-alaan ja loistavaan pohjasuunnitteluun. T2H:lla on tietyt vakiomateriaalit, mistä asiakas saa valita. Todella moni asiakas löytää niistä mieleisensä ilman muutostöitä, sillä esimerkiksi lattian vakiomateriaali on aito puuparketti ja tarjolla on vakionakin monta värisävyä.
Sisustuksen tärkeys kuitenkin kasvaa kaiken aikaa ja sen myötä asiakkaiden tekemät muutospyynnöt. Sisustukseen ollaan valmiita panostamaan.
Tänä päivänä asiakkaat haluavat paljon myös apua ja mielipiteitä. Varmasti myös monet sisustusohjelmat vaikuttavat, ja ihmiset ovat esimerkiksi hyvin tietoisia materiaaleista. Sisustusta seurataan enemmän ja siihen halutaan enemmän näkökulmia, Amanda kuvailee.
Ihmiset luottavat asiakaspalvelijan ammattitaitoon; monet asiakkaista kysyvät Amandalta suoraan “mitä itse laittaisit”. Sijoittaja-asiakkaille asunto ei tule omaan käyttöön ja heillä toiveena ovatkin ennen kaikkea kestävät ja moneen makuun sopivat, ajattomat materiaalit. Tällöin he saattavat antaa valinnat kokonaan asiakaspalvelijan päätettäviksi.
Asiakaspalvelijalle pohditaan säilytystilan tarvetta
Keittiö on yleensä se, mihin ensimmäisenä lähdetään tekemään muutoksia. Suosituimpia muutostöitä on T2H:lla vakioitu; esimerkiksi keittiön kodinkoneiden muuttamisesta on tehty mahdollisimman helppoa. Nykyisin keittiö ja olohuone ovat usein samaa tilaa ja halutaan että keittiö näyttää yhtenäisemmältä muiden tilojen kanssa.
Tyylikästä ja minimalistista on toive tällä hetkellä, Amanda kertoo.
Saunat jätetään osasta asuntoja nykyisin kokonaan pois ja säilytystilasta keskustellaan paljon.
Osa tarvitsee paljon säilytystilaa. Osa taas haluaa, että säilytystilaa on maltillisesti, koska tavarasta halutaan eroon. Tavaran paljous koetaan usein ongelmallisemmaksi kuin säilytystilojen määrä. Säilytysratkaisuja muokataankin usein asiakkaan tarpeiden mukaisesti.
T2H:n nettityökalulla voi tehdä kaikki materiaalivalinnat. Työkalussa on kuvat materiaaleista ja sen kautta voi jättää myös mahdollisten muutostöiden tarjouspyynnön. Monet haluavat kuitenkin nähdä materiaalin väreineen livenä sekä miettiä muutostöitä yhdessä Amandan tai muiden asiakaspalvelijoiden kanssa. Kun kaupat asunnosta on tehty, asiakas voi tulla T2H:n toimistolle suunnittelemaan asuntoa. Aina halutessaan asiakas pääsee käymään oman kodin työmaalla, ja malliasunnoissa näkee hyvin sisustusvaihtoehtoja. Asiakaspalvelija kuulostelee, mikä on asiakkaan mieleen, ja pyrkii tukemaan asiakkaan tyylin mukaisia valintoja.
Ennen muuttopäivää asiakas pääsee tarkistamaan asuntonsa valmiina. Näin voidaan varmistaa että sisustusvalinnat ja asunto muutenkin vastaa sovittua ja lopputulos miellyttää. Vuoden päästä muutosta pidetään vuositakuutarkastus. Mahdollisiin epäkohtiin pyritään puuttumaan välittömästi, missä T2H onkin onnistunut. Tästä kertoo se, että T2H:lla on paljon palaavia asiakkaita, jotka kääntyvät T2H:n puoleen ostaessaan isompaa, pienempää tai esimerkiksi sijoitusasuntoa.
Amanda vaihtoi varhaiskasvatuksen rakennusalaan
Vaikka on selvää, että sisustamista rakastava Amanda on nyt juuri oikeassa työssä, hän ei osannut kuvitella päätyvänsä rakennusalalle. Pirkanmaalta lähtöisin oleva Amanda asui pitkään Tampereella ja piti siellä omaa ryhmäperhepäiväkotiaan yrittäjänä. Nyt nelisen vuotta Amanda on viihtynyt pääkaupunkiseudulla ja T2H:lla hieman yli kahden vuoden ajan. Hän tuli asiakaspalvelutehtäviin ja on tehnyt niitä koko ajan, mutta työhön kuuluu paljon muutakin.
Asukasmuutosvastaavan työn lisäksi olen päässyt tekemään paljon kaikkea muutakin. T2H:lla on paljon mahdollisuuksia, kun asenne on avoin, Amanda kiittelee.
Asiakaspalvelutyö alkaa, kun kohde tulee myyntiin. Amandan aloittaessa T2H:lla hän sai hoitaakseen jo myynnissä olevan kohteen.
Pääsin heti mukaan asiakaspalvelutyöhön. Vaikka en aiemmin ole ollut rakennusalalla, työtehtävissäni oppii nopeasti asioita selvittämällä. Asiakastapaamiset alkoivat heti ja mukaan tuli pian uusiakin kohteita. En kuvitellut työn olevan näin laaja-alaista, mutta pidän työstä, ja hienosti tässä pärjää, vaikkei rakennusalan koulutusta olekaan.
Asiakaspalvelijalla on aitiopaikka kotien trendeihin
Amanda pääsee aitiopaikalta seuraamaan rakennusalan trendejä, joista yksi on selvästi asuntojen pieneneminen. Kun asunto on kompaktimpi, pohjasuunnittelu on merkittävässä roolissa. Asunnon pitää olla toimiva ja kaiken tarpeellisen täytyy löytyä pienestäkin kodista. Myös mahdollisuutta huoneluvun muuttamiseen arvostetaan. Tärkeintä asunnon ostamisessa on kuitenkin tunne.
Fiilis on asunnon ostamisessa tärkeää. Asunto on kuitenkin koti ja siihen liittyy jokaisella mielikuvia ja odotuksia. Inspiraatiota on paljon tarjolla muun muassa sosiaalisessa mediassa, Amanda tietää.
T2H:n malliasuntoihin pääsee katsomaan, millainen tunnelma tulevassa kodissa voisi olla. Malliasunnoissa pintamateriaalit ovat yleensä melko neutraaleja, mutta sisustus ja stailaus saattavat olla jollekin tietylle kohderyhmälle suunniteltuja. Tavoitteena on, että ihminen toisaalta samaistuu kohteeseen, mutta saa sieltä myös uusia herkullisia ideoita. Usein kysytään, mistä malliasunnossa nähtyjä tavaroita voisi saada.
Iso määrä asiakkaita on innoissaan laittamassa omaa kotiaan, ja asukasmuutosvastaavan vastuulla on viedä kaikki tilaukset ja muutostyöt työmaalle. Niinpä työmaan, arkkitehtien, suunnittelijoiden ja urakoitsijoiden kanssa ollaan tiiviisti yhteydessä. Työhön liittyy myös esitteiden tekoa ja kuvien päivittämistä. Tavallaan asiakaspalvelija tekee myös myyntityötä markkinoidessaan asunnonostajille eri vaihtoehtoja.
Työssä tulee olla asiakaspalveluhenkinen ja olla asiakkaalle työajan puitteissa aina läsnä, kun asiakas sitä tarvitsee. Muut asiat saavat silloin odottaa. Täytyy aina muistaa, että olemme tekemässä jonkun kotia.